CELE I NACOBEZU

w ocenianiu kształtującym

CELE

Formułując cele, stawiaj pytania:

Co chcę osiągnąć?

Czego uczeń się nauczy/dowie/co pozna?

NACOBEZU

Formułując kryteria sukcesu, stawiaj pytania:

Co pokaże mi, że osiągnąłem cel?

Po czym poznam, że uczeń już to umie?

Niektórzy formułują Nacobezu w 1. inni w 2. osobie.

Przydatne słownictwo :

-będziesz umiał…(wskazać różnice, obliczyć procent danej liczby, wymienić, nazwać, rozwiązać…itp.)

-nauczysz się…

-poćwiczysz…

-będziesz doskonalił…

-zastosujesz…

-poznasz…

-ustalisz…

-zaprojektujesz…

-wykonasz…

-rozwiążesz…

Przydatne słownictwo :

-prawidłowo zmierzysz…

-wskażesz….(np. elementy realistyczne i fantastyczne w baśni)

-uzasadnisz…(np., że utwór jest baśnią)

-podasz(np. najważniejsze informacje o sobie)

-wykorzystasz…

-wymienisz(np. co najmniej 4 sposoby dbania o środowisko)

-poprawnie wykonasz obliczenia

-opiszesz…

-napiszesz (np. 3 zdania na temat…/z wyrazem ,,krówka’’)

PRZYKŁADY:  

-poćwiczysz rozwiązywanie zadań z treścią na dodawanie i odejmowanie w zakresie 8

-znajdziesz dane i szukaną

-dodasz lub odejmiesz w zakresie 8

-ułożysz formułę matematyczną

-podasz odpowiedź całym zdaniem

-poznasz warstwową budowę lasu

-wymienisz po kolei warstwy lasu

-przyporządkujesz do każdej warstwy co najmniej (3) gatunki roślin i zwierząt

-poznasz słownictwo potrzebne do opisu człowieka

-wykorzystasz poznane słownictwo do opisu kolegi

-zapamiętam co najmniej 6 nowych słówek opisujących wygląd

-opiszę kolegę w 4-6 zdaniach, używając, co najmniej 6 nowych słówek

-będziesz wiedział, jak korzystać z wyszukiwarki internetowej

-będziesz znał podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu

-prawidłowo skorzystasz z podanej wyszukiwarki internetowej

-samodzielnie wymienisz co najmniej 3 podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu

-poznacie i zrozumiecie zwyczaje pszczół (pracownice, królowa)

-będziecie potrafili wyjaśnić dlaczego pszczoły są pożyteczne( w przyrodzie i dla człowieka)

-wymienisz mieszkańców ula

-znasz znaczenie pszczół dla człowieka

 

-poznasz warzywa rosnące w ogrodzie

-dowiesz się, którą część warzywa można zjeść

-ustalisz, dlaczego warto spożywać warzywa na surowo

 

-rozpoznam warzywa na ilustracji i poprawnie je podpiszę.

-po obejrzeniu warzywa wskażę i określę jego jadalną część.

-samodzielnie pokoloruję jadalną część warzywa na ilustracji.

-odpowiem na pytania nauczyciela: - Dlaczego cały rok należy jeść owoce i warzywa?

 W jakiej postaci najlepiej zjadać warzywa i dlaczego?

-wykorzystasz dodawanie pisemne do rozwiązywania zadań tekstowych

 

-przeczytasz zadania ze zrozumieniem i zaplanujesz ich rozwiązanie

-prawidłowo wykonasz obliczenia sposobem pisemnym

-zapiszesz poprawnie odpowiedź do zadania

-poznasz drukowane litery l, L

-znajdę 10 nowych literek w tekście drukowanym i podkreślę je na niebiesko

-poćwiczysz pisanie nowej literki i sylab z nią

-prawidłowo odtworzysz kształty liter

-umieścisz literki prawidłowo w liniaturze

 

 


PYTANIA KLUCZOWE

NACBEZU, czyli kryteria sukcesu

                                     Głośne czytanie

                               Przeczytasz:

  • głośno

  • w dobrym tempie

  • płynnie

  • bez pomyłek

  • zwracając uwagę na znaki przestankowe.

 

PRZEPISYWANIE

1.Przepiszesz starannie, nie wychodząc poza linie.

2. Napiszesz w dobrych liniach.

3. Prawidłowo odtworzysz kształty liter.

4. Napiszesz bezbłędnie wszystkie wyrazy.

5. Zastosujesz wielką literę na początku i kropkę, znak zapytania lub wykrzyknik na końcu każdego zdania.

                                          Pisanie z pamięci

1. Napiszesz starannie, nie wychodząc poza linie.

2. Napiszesz w dobrych liniach.

3. Prawidłowo odtworzysz kształty liter.

4. Napiszesz bezbłędnie wszystkie wyrazy.

5. Zastosujesz wielką literę na początku i kropkę na końcu zdania.